Sejlas oplevelser som veterinærsygeplejerskeelev

Hvordan er det at læse til veterinærsygeplejerske?

Følg Artemis’ førsteårselev Sejlas oplevelser på skolen i Jylland og få et indblik i, hvordan livet er på skolen og på dyreklinikken!

Faktaboks:

Som veterinærsygeplejerskeelev læser du på skolen Hansenberg, der ligger i Kolding http://www.hansenberg.dk/. Du skal finde en praktikplads på en dyreklinik for at blive optaget på skolen. Du skifter mellem at være på klinikken og to gange om året skal du på skolen i Kolding af 2 måneders varighed. Uddannelsen tager 3 år og 2 måneder. Det er svært at blive veterinærsygeplejserske, da det ikke er nemt at finde en praktikplads.

Sejla startede som elev på Artemis i september 2014, hvor hun havde sit første praktik på klinikken indtil februar 2015. Dernæst var hun 1o uger i Kolding og er nu returneret til Artemis.

 

Sejla Pasalic

Sejla Pasalic, elev på
Dyreklinikken Artemis

 

Af Sejla Pasalic:

Her følger min beretning om min første tid på Hansenberg, hvor jeg læser til veterinærsygeplejerske med speciale i smådyr. Jeg er i praktik på Dyreklinikken Artemis i Hellerup, hvor jeg har haft mit første praktikforløb, før jeg startede på skolen.

Velkomst og placering på skolehjem:

Skolehjemmet, er der vi bor, når vi ikke er i skole. Den første mødedag var om søndagen, hvor der var et længere foredrag af de to aktivitetsassistenter. De talte om, hvad man må, og hvad man ikke må på skolehjemmet. Mødet blev meget langtrukkent, og de havde en tendens til at gentage, hvad de havde sagt flere gange. Det var lige voldsomt nok med alle de ting, man IKKE måtte – men jeg tænker, det kan de vel blive nødt til, hvis folk ikke kan opføre sig ordentlig. Efterfølgende kunne jeg hente mit midlertidige studiekort og flytte ind på mit nye værelse, hvor jeg mødte min roommate Julie. Mit permanente studiekort var færdigt hurtigt, men der var en del problemer med nogle andres.

Hansenberg skole

Hansenberg skolen

 

Jeg er glad for min nye væresleskammarat. Hun virker fornuftig og sød og ville ligesom mig bare gerne i gang med fagene herunder lektierne. Senere på dagen var der aftensmad og frit slag på, hvad end man ville lave efterfølgende.

Vi bor et lille stykke væk fra skolen på skolehjemmet. Lidt ærgerligt at aktivitetsassistenterne ikke oplyser om transportmuligheder frem og tilbage fra skolehjem til skole, priser og tider dertil. En bus blev nævnt. Hvad tid den kører, skulle vi selv finde ud af.

 

Uge 1:

Den første dag på skolen gik med at få en masse praktisk info omkring studiekort, klasselokalernes numre og hvordan disse findes. Præsentation af lærerne og bistroens/kantinens personale og inddeling i klasser. Generelt en dag med en masse praktiske informationer.

Den anden dag på skolen gik med at få praktisk info omkring skolens elevplan, UMS(/fravær), fronter og ”mit-hansenberg log-in” og opsætning af computere til internet og printere, som var vanskeligt for nogle, men det gik fint for mig 🙂 Den sidste del af dagen blev afsluttet med praktiske informationer omkring grundforløbsprojektet gennem powerpoint præsentationer.

Vi blev også vist rundt på hele skolen og fik set alt fra forsøgsdyrene til heste, køer, minigrise, hunde, katte osv.

Den sidste del af ugen gik med en kort præsentation af de mange enkeltfag jeg har, herunder zoologi, røgt, pleje og håndtering, it, arbejdsmiljø, parasitologi og træningsbane. Vi øvede sikkerhed i laboratoriet og brug af mikroskoperne. I den første uge fik vi lektier for i arbejdsmiljø og parasitter.

 

 

Uge 2:

”Træningsbane” faget bliver mestbrugt til it-problemer, lektier og grundforløbsprojektet. Vores lærer Helge optræder primært som it-lærer og er meget sød. Desværre kan han ikke hjælpe med lektierne, hvis man er i tvivl om nogle ord i bøgerne/kompendierne. Vi havde parasitologi i stor stil i denne uge, og jeg synes, det er så fedt. Vores lærer Tom går super meget op i at alle fra klassen er med i timen og forklarer alting så godt, at det er til at forstå. Han overgår alle mine forventninger, og selvom han kan være skrap, er det fedt med en lærer, der går op i at alle er med på betingelse af at lektierne er lavet! Parasitter er det fag, jeg har haft mest, og det er jeg glad for! Det er noget, der fylder meget på dyreklinikken, da folk ofte spørger til f.eks. lopper og skovflåter.

Veterinærsygeplejerske (VSP) dyrevelfærd har jeg Trine, der er ny lærer. Hun var med på rundvisningen i første uge og klarer det super godt.

Alle lærerne går generelt meget op i, man spørger, hvis man er i tvivl, og der ikke findes dumme spørgsmål. Det er super dejligt! Jeg startede også med faget arbejdsmiljø. I februar skal jeg ud og lave en arbejdsmiljøvurdering af Københavns Dyrehospital, hvor fagets lærer Susanne også er super sød.

På sidste dagen blev jeg introduceret for faget fodring, som kan være meget kompliceret i kompendiet – men det skulle eftersigende også være på universitets niveau. Læreren Christine er også ny.

Alt i alt super søde lærere og meget entusiastiske, hvilket giver inspiration til selv at gøre sit bedste. Helt fantastisk!

Kantinemaden på skolehjemmet… ikke så lækkert, godt der er ”tag selv” salatbar!

Jeg glæder mig til at fortælle Jer mere 🙂

Sejlafoto3

 

Uge 4:

Den her uge har været lidt atypisk, jeg startede nemlig mandagen ud på Karlslunde Dyrehospital. I forbindelse med faget arbejdsmiljø skal jeg i en gruppe af 4 lave en APV(arbejdsplads vurdering) af Karlslunde, en præsentation og en rapport dertil. Det var super spændende at komme ud på et stort dyrehospital og se hvordan de arbejder i forhold til hvor man jo selv kommer fra. Sidst på ugen, fredag, fik vi også fremsat de mål der er for vores rapport og præsentation vi er gået i gang med. Jeg har jo også været til prøve i førstehjælp, det gik godt, jeg bestod så det er jeg godt tilfreds med. I denne uge er jeg også startet op på parasit behandling med Vibeke, der ligesom Tom er super god til at lære fra sig. Hurra for parasitologi faget! 🙂 ØV at det afsluttes i denne uge. Jeg er også startet op på faget mikroorganismer og smittebeskyttelse, hvor jeg her de først 6 lektioner har lært om dyre- og plantecellers opbygning og funktion. Her har jeg læreren Morten der formår at gøre det dejlig overskueligt i forhold til bogen. Det er så skønt da jeg fra start fik indtrykket af at det var så svært at forstå men han er virkelig god til at lære fra sig og har de her vildt gode hjemmesider hvor man kan øve sig på, hvad alt det inde i cellerne lige går ud på, opbygningen og funktionen dertil. Jeg læser ofte lektierne igen og igen for at få en bedre forståelse og fordi lærerne klart anbefaler det da det så også på et tidspunkt vil sidde fast. Selvom det til tider kan være tung læsning er jeg rimelig godt med. Det er helt fantastisk hvor meget jeg har lært på de her 4 uger! 🙂

 

 

Uge 5:

I denne uge afsluttede jeg elementær brandbekæmpelse som hører med ind under førstehjælp. Jeg har endvidere startet to nye fag op, nemlig ”zoologi og anatomi” og ”anæstesi og instrumentlærer”. Jeg har kun haft to timers mikroorganismer og smittebeskyttelse og derfor brugt hele ugen på zoologi og anatomi samt anæstesi og instrumentlærer. I zoologi har jeg lært om forskellige racers evolution, anatomisk opbygning, kroppens organer og anatomiske retningsbetegnelser. Det virkede meget let og overskueligt indtil præsentationen af alle kroppens organer hertil retningsbetegnelser fandt sted. Det virker jo meget ligetil, det bliver dog en del sværere når man skal kunne alt dette med de latinske betegnelser. Jeg har Lise i det fag og det er jeg godt tilfreds med. I anæstesi og instrumentlærer er vi gået i gang med førstehjælp, arbejdsmiljø og anæstesi, sikkerhed – klinikintroduktion og shock, hvor vi i fredags sluttede af med undersøgelsesudstyr og røntgensikkerhed samt strålehygiejne.

 

DSC_0871

Det kan nogle gange godt være svært at bevare det fulde overblik, specielt når man har nogle opgaver ved siden af med bestemte deadlines. Heldigvis lapper fagene fint over hinanden så det er let at genkende bestemte ting og benytte sig af den viden man har fået i de nye fag jeg er startet op på. Så er halvdelen af tiden allerede gået, det går godt nok stærkt! 🙂

Uge 6:

Vi har fået lavet vores APV rapport færdig og arbejder videre med PP præsentationen, deadlines hertil hedder hhv. for rapporten d. 11/03 kl. 15:00 og for PP præsentationen d. 17/03 kl. 12:00. Jeg har igen haft en del zoologi hvor vi har gennemgået retningsbetegnelser og kroppens forskellige organers funktioner samt dens kredsløb. Det er spændende men svært at holde styr på alle de latinske ord når der jo også er så meget andet. Jeg starter et nyt fag op i denne uge ”basalt kliniklaboratorium”. Første gang jeg havde basalt klinklaboratorium var jeg desværre syg. Her lavede resten af klassen gruppevis en video omkring brugen og håndteringen af mikroskoperne. Jeg blev hurtig klar til at tage i skole igen da jeg nærmest fik sovet sygdommen væk. D. 18. februar havde jeg fødselsdag, og her fik klassen Lises berømte banankage, den er populær! 🙂 Om ikke andet synes jeg altså at basalt kliniklaboratorium er svært. Jeg skal have styr på blodprøver og stabiliseringsmidler og så har jeg også en del andre ting jeg ikke helt har fået styr på endnu, der går på noget hæmatokrit osv. Jeg kan godt mærke at det hele er ved at blive lidt meget nu og det bliver svært at holde styr på al den viden. I basal dyreadfærd og rådgivning er vi begyndt at lære om en masse forskellige slags begreber inden for adfærd. Det kan også være lidt svært, men her går det bare på ikke at blande de begreber sammen som kan minde meget om hinanden i begrebets kaldenavn, men hvor selve definitionen er vidt forskellig.

mikroskop

Uge 7:

Her var det meningen at jeg skulle have taget blodprøve på forsøgshunden Dumle i faget basalt kliniklaboratorium. Det kunne nærmest ikke lade sig gøre, for han var simpelthen så utryg ved hele situationen. Vi fik barberet noget af pelsen af, sprittet området af og så nåede jeg ellers kun at stikke en gang førend han hev poten til sig. Jeg har fået at vide at jeg må prøve igen næste gang (næste uge). I mikroorganismer og smittebeskyttelse har vi via agarplader sat 2 forskellige prøver op; en fra en bakterie som skolen har haft liggende og en hvor vi podede den bagerste del af min tunge. Jeg er lidt bange for alle de bakterier vi finder i den plade hvor vi tester min tunge! Og ad det var da ulækkert og det kunne jeg bestemt have undværet. I basalt kliniklaboratorium har jeg endvidere lært en hel masse om hvide og røde blodlegemer og forskellige måder hvorpå man kan mikroskopere blodprøverne på bl.a. via blodudstrygning på objektglas og farvning, så man faktisk kan få de hvide blodlegemer at se i mikroskopet, som jeg personligt synes er helt vildt fascinerende! I basal dyreadfærd og rådgivning har jeg lært en masse indlærings- og træningsprincipper samt udviklingen af adfærd hertil og så har vi øvet klikkertræning på hinanden inden vi skal øve i næste uge med hundene. Jeg har kun en ting at sige til det – det er godt nok frustrerende at være en hund, og vi havde alt for høje forventninger til hinanden!

 

 

Uge 8:

Jeg har i denne uge fået min disposition til mit grundforløbsprojekt godkendt hvilket vil sige at jeg fredag d. 06/03 er så heldig at få lov at komme tilbage på klinikken. Her skal jeg så tage billeder af forskellige situationer som passer ind til projektet. Det er bestående af 10 billedserier med lidt tekst til og så er det så ud fra den opgave jeg skal til eksamen i d. 20 marts. Jeg er helt vildt spændt og nervøs, det er jo lige om lidt og jeg vil så gerne klare mig godt og få en god karakter. Nu har jeg efterhånden også kæmpet hårdt med at lære det der kræves vi kan af kroppens organer på latin, knogler på latin og det systematiske skema udenad. Jeg mangler retningsbetegnelserne som jeg kæmper med i øjeblikket. Jeg har lavet nogle forskellige vendespil og kortspil så min roomie og jeg virkelig får terpet det igennem. Jeg har i denne uge i basal dyreadfærd og rådgivning klikkertrænet en ung hund, selvfølgelig beagle som hedder Hugin, han er super dejlig og et fjollehoved. Han reagerede ikke rigtig på sit navn og man fik ikke rigtig kontakt med ham det første stykke tid for alt er jo bare så spændende og skal undersøges. Så den time brugte vi på at lære ham at få kontakt med os og han lærte da også at reagere meget bedre på Hugin. Basalt kliniklaboratorium fik jeg afsluttet med en omgang af håndtering, forsendelse, mikroskopering og undersøgelse af fæces og jeg det lykkedes at få stukket i hunden.

Så har jeg dissekeret en rotte. Jeg må indrømme at jeg i starten ikke var meget for det overhovedet, jeg havde det lidt dårligt med det, men når jeg først fik åbnet op var det fedt at kunne genkende organerne og lufte de flotte latinske ord jeg nu engang har lært. Ugen sluttede med blodprøve af Tyr og det lykkedes første gang. 🙂

Uge 9

Ugen startede fint ud med en hel dag til at kunne arbejde på grundforløbsprojektet, super dejligt at få lov til det! Jeg begynder at føle mig lidt presset, også når vi starter nyt fag op i denne uge; lægemiddellovgivning. Jeg skal op til to fronterprøver i næste uge, en fremlæggelse og mit grundforløbsprojekt. I den her uge har jeg fremlagt i racekendskab som resten af klassen hvor vi har fået forståelse for inddelingen af jagthunde, selskabshunde osv. Det er vildt spændende alt sammen men det kunne have været lidt dejligt hvis prøverne var forskudt lidt bedre for jeg føler mig lidt stresset må jeg ærlig indrømme! Ellers har jeg haft nogen fine afslutninger på diverse fag som røg, pleje og håndtering, det er næsten ikke til at fatte at det er i næste uge jeg skal op til eksamenen! Vi har fået kørt meget repetition her på det seneste hvilket er dejligt så man føler at man er lidt mere klædt på til eksamenerne. Der er kriller i maven og jeg gør hvad jeg kan for at få det bedste ud af det. Jeg får bare læst op til grundforløbsprojektets fremlæggelse nu hvor Karina fra klinikken fortalte at hun havde fået 12 i den. Så er der noget pres på, nu skal jeg i hvert fald have 10.. håber jeg J

10. uge

Så er det lige om lidt! Tirsdag har jeg en grundforløbs fronterprøve, onsdag har jeg en fronterprøve og en fremlæggelse og til sidst slutter jeg af med den mundtlige prøve; grundforløbsprojektet. Grundforløbs fronter prøven gik okay, 80% ud af 100% selvfølgelig, det svarer til et 7 tal. Jeg må indrømme at jeg var skuffet, 7 er en fin karakter, jeg ville bare gerne have en højere karakter, 7 procent ekstra oven i hatten og det havde heddet 10. Nå, men det var en god ting den lå inden den mundtlige prøve, så fik jeg læst det igennem jeg ikke kunne og var i tvivl. Onsdag havde jeg først arbejdsmiljø fremlæggelsen om Karlslunde Dyrehospital og derefter fronterprøven. I fremlæggelsen lød en ca. karakter på 7-10 og i fronterprøven fik jeg 25 ud af 30 spørgsmål rigtige, lige et spørgsmål fra et 10 tal, det jo fint, men et 10 tal ser bare bedre ud 😛 De to karakterer skal samlet vurderes til en, derfor får jeg først den endelige karakter for det, på et senere uklart tidspunkt men nu har jeg en ide om at det med stor sandsynlighed er 7. De sidste fag er blevet afsluttet og jeg når endelig frem til den prøve jeg i mange uger fandt frustrerende da jeg aldrig før har været oppe i en billedserie før så jeg var jo spændt på om jeg overhovedet havde forstået det rigtig. Jeg følte det gik rimelig fint da jeg var inde, men nu havde jeg jo også fået 7 de sidste to gange og 7 var vel også fint nok. Jeg fik 12 til den mundtlige prøve! Hold op hvor er det dejligt at få noget godt ud af de mange timer man har brugt på det projekt. Alt i alt har det været nogle dejlige men hårde uger med masser af nye indtryk og ny viden, men jeg glæder mig nu alligevel helt vildt til at komme tilbage på klinikken.